Miasto stara się od lat o budowę
tunelu pod Świną. Tunel pozwoliłby na bezpieczne i szybkie przemieszczanie się
pomiędzy dwoma rozgraniczonymi ze sobą częściami miasta na wyspach Uznam i
Wolin. Przejazd tunelem rozwiązałby problem stałych kolejek na przeprawie
promowej Warszów obsługiwanej przez promy Bielik.
O konieczności stałego połączenia
miasta z resztą kraju świadczą m.in. kłopoty przy transporcie chorych czy
dwukrotnie w kolejnych latach odcięcie Centrum miasta w okresie zimy. Tak na
przykład w lutym roku 2012 przeprawy musiały zostać zamknięte z powodu
zalegającej kry, a później w związku z dużą ilością lodu spływającego z Zalewu
Szczecińskiego w kierunku morza.
Plany
i koncepcje.
Przed II wojną światową Niemcy nie
tylko sporządzili projekt tunelu pod Świną ale rozpoczęli już przygotowania samego
placu budowy. Jednakże działania wojenne zaprzepaściły te szeroko zakrojone
plany.
Pierwsza koncepcja na stałą przeprawę
pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu powstała jeszcze za czasów PRL w
1972 r. Następnie w październiku 1973 ogłoszono ogólnopolski konkurs na
opracowanie kolejnej koncepcji połączenia brzegów Świny. Wyniki konkursu
ogłoszono w 1975 roku, gdzie spośród ośmiu zespołów najwyżej oceniono projekt
zespołu Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej, który z uwagi na
piaszczyste podłoże zaproponował budowę tunelu metodą zatapianych elementów
korzystniejszą i bezpieczniejszą od metody wiercenia.
Po wyborach w 1990, powrócono do
koncepcji tunelu w celu uniezależnienia Świnoujścia od wąskiego gardła
przeprawy promowej. W 1992 roku duńskie firmy sporządziły wstępne studium
wykonalności.
Za poprzedniego rządu zaakceptowano
koncepcję wybudowania tunelu łączącego miasto ze stałym lądem oraz inwestycję
wpisano do unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, natomiast obecny rząd
odłożył inwestycję na przyszłość, po roku 2014.
Cztery warianty przebiegu tunelu źródło: swinoujscie.pl |
Prace przygotowawcze są już bardzo zaawansowane,
wykonano niezbędne analizy i ekspertyzy uwzględniając cztery warianty przebiegu
tunelu, przy wskazaniu, że optymalnym rozwiązaniem jest tzw. propozycja
północna. Nie tylko uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w dniu 1
czerwca 2010 r., ale również został wykonany projekt przejścia pod Świną.
Tunel w Świnoujściu można by wykonać
podobną techniką konstrukcyjną jaka jest wykorzystywana przy budowie tunelu pod dnem
Martwej Wisły w Gdańsku.
Finansowanie.
Tunel w wariancie północnym; źródło: szczecin.gazeta.pl |
W
chwili obecnej nie ma dostatecznych środków na sfinansowanie tej inwestycji
szacowanej przy przyjęciu wariantu północnego na ogromną kwotę 1.300 mln zł.
Władze
Świnoujścia nie zdecydowały się na proponowaną wersję „przejściową” lub inaczej
„plan minimum” czyli – na jednonitkowe połączenie tunelu za ok. 900 milionów.
Obecnie rozważana jest realizacja
inwestycji w modelu tzw. hybrydowym tzn. wykorzystującym środki z Unii
Europejskiej, środki budżetu Państwa oraz formułę Partnerstwa
Publiczno-Prywatnego.
Od 1989 roku politycy wszystkich opcji tyle mówią o polskości (na tym punkcie i polskich tradycji są bardzo wrażliwi) a tu taki kwiatek - centrum Świnoujścia nie połączone z resztą Polski, co powoduje iż niekiedy w zimie do tej części miasta można dostać się tylko przez Niemcy. Coż polscy politycy dyskutują - my Polacy mamy krzyże w instytucjach i religię w szkołach, za to Niemcy mają czterokilometrowy most pomiędzy kontynentem a Rugią i trzypasmowe nowoczesne autostrady (a my w pocie czoła męczymy się z dwupasmowymi i do tego płatnymi nie współmiernie drogo do ich jakości). My wybraliśmy i oni wybrali. Brak połaczenia centrum świnoujścia z resztą kraju to ewidentny przykład, że polskie gadki o polskości to tylko jakieś bezwartościowe frazesy nastawione na napchanie swoich kieszeni.
OdpowiedzUsuńCieszę się, że Świnoujście nie ma połączenia stałego z resztą Polski - jeśli takie powstanie, miasto błyskawicznie zakorkuje się samochodami tak, jak pozostałe uzdrowiska. Teraz przeprawa promowa przynajmniej ogranicza napływ pojazdów i sprawia, że mam ochotę tu wypoczywać bez samochodu przybywając wygodnym pociągiem. Musicie wybrać, czy wolicie gościć turystów zostawiających u Was pieniądze, czy samochody zostawiające po sobie wyłącznie smród.
OdpowiedzUsuń