Wyspa Karsibór
jest jednocześnie trzecią pod względem wielkości wyspą w Polsce i jedną z
trzech największych, na której leży Świnoujście. Wyspa przejęła nazwę od leżącej
na tym terenie starej, pomorskiej wsi. Podobno źródłosłów nazwy wywodzi się z języka
pomorskiego gdzie „karś” lub „karśniawy” oznacza „lewy”, co wraz z drugim
członem „bór” obecnie można by tłumaczyć
jako „bór po lewej stronie”.
Do roku 1874
wieś Karsibór leżała na wysuniętym półwyspie wyspy Uznam. W wyniku działalności
człowieka tj. przekopaniu południowo-wschodniego fragmentu wyspy Uznam w celu utworzenia
Kanału Cesarskiego (obecnie Piastowskiego), półwysep został odcięty tworząc
odrębną wyspę. Kanał wykopano w latach 1875 – 1880, co oznacza, że rok zakończenia
jego budowy jest zarazem rokiem powstania wyspy Karsibór w obecnym jej
kształcie.
Kanał Piastowski - źródło: Google Grafika |
Kanał Cesarski (niem. Kaiserfahrt)
jako trakt wodny miał ułatwić żeglugę oraz usprawnić transport pomiędzy Zalewem
Szczecińskim (niem. Stettiner Haft lub Oderhaft) a Morzem Bałtyckim. Ten sztuczny zbiornik wodny o długości prawie
8 km skrócił drogę ze Świnoujścia do Szczecina. Powstanie kanału z
pogłębionym torem wodnym przyczyniło się jednocześnie do upadku Świnoujścia
jako znacznego portu handlowego i zwiększyło rangę Szczecina. Duże statki przestały
zatrzymywać się w obsługującym tranzyt Świnoujściu, docierając bezpośrednio do
portu szczecińskiego.
Kanał po II
wojnie światowej w 1946 roku został przemianowany i otrzymał nazwę Piastowskiego. W latach
50-tych XX wieku podjęto jedną z największych ówczesnych inwestycji hydrotechnicznych
związaną z gruntowną przebudową południowego wylotu kanału. Kolejna
modernizacja została zrealizowana w latach 2000-2004, obejmowała ona budowę
nowych falochronów przy wyjściu z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński
oraz wzmocnienie umocnień brzegowych. W kolejnych latach planowane są dalsze
prace związane z pogłębieniem toru wodnego z obecnych 11 m do głębokości
technicznej 12,5 m, likwidacją przeszkód nawigacyjnych, budową nabrzeża
technicznego, zmianami oznakowania nawigacyjnego oraz zainstalowaniem nowych
oświetleń brzegowych.
Tablica powitalna - źródło: Google Grafika |
W 1946 roku niemiecką nazwę Kaseburg zastąpiono urzędowym rozporządzeniem - tak dla wyspy jak i osady - na Karsibór. Wcześniejsza nazwa osady to Karsibórz. Gromada Karsibór została włączona do Świnoujścia 31 grudnia 1959 roku, a w latach 1991–2004 współtworzył on jednostkę pomocniczą – Sołectwo Karsibór-Ognica. Obecnie wyspa należy do powiatu grodzkiego Świnoujście i stanowi jego dzielnicę. Karsibór na niewielkiej powierzchni około 14 km2 zamieszkuje około 1 tys. mieszkańców.
Na wyspie Uznam
znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska, natomiast
na wyspie Karsibór dominują pola uprawne na terenach równinnych oraz lasy o
powierzchni ok. 4 km2 . Na tej malowniczej wyspie są doskonałe warunki zarówno do
rozwoju agroturystyki, uprawiania wędkarstwa jak i sportów wodnych. Można tutaj
wypożyczyć łódź lub motorówkę i wybrać się w rejs po rozlewisku Świny przy
okazji podejmując próbę zdobycia okolicznych, bezludnych wysepek, w tym pokonania
szlaku kajakowego "Wokół 44 Wysp" o łącznej długości 30 km. Będziemy
obcować z niczym nieskrępowaną przyrodą a niesamowite wrażenia np. bliskiego spotkania
z wypatrującymi ptakami pozostaną tylko nasze.
Dzisiaj dawna
wieś to osada Karsibór o zabudowie ulicówki, ciągnącej się na długości 2 km.
Częściowo jest ona zabudowana tylko po jednej stronie, natomiast w kierunku
wschodnim pojawia się już zabudowa obustronna. W osadzie dominują budynki z
drugiej połowy XIX i początków XX wieku, ale są też stare zabytkowe chaty kryte
strzechą z końca XVIII wieku. Jedna z nich szachulcowa chata mieszcząca się na
ul. Wierzbowej – z uwagi na ciekawy układ wnętrz oraz interesującą architekturę
- została wpisana do rejestru zabytków
województwa zachodniopomorskiego. Osada nad Mulnikiem i Kanałem Piastowskim pełni głównie funkcję rybacką i
wypoczynkową na wyspie.
Ciekawe miejsca do zobaczenia na wyspie.
1. Filialny
Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP z XV/XVI w. z wieżą z XVIII w.;
2. Pomnik
lotników RAF
3. Basen
U-bootów.
Filialny Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP z XV/XVI w. z wieżą dobudowaną w XVIII wieku.
Zabytkowy,
późnogotycki kościół, usytuowany jest na samym końcu wioski, na wschodnim jej
skraju. Został wzniesiony na przełomie XV/XVI w miejscu wcześniejszej świątyni przy
prastarym szlaku handlowym wokół Bałtyku,
na rejonach historycznej przeprawy przez Świnę do Przystoru.
Historia
kościoła
Karsibór w
przeszłości był znaczącą osadą na półwyspie wyspy Uznam. W 1242 roku klasztor
magdeburski cystersów zakupił od dwóch łużyckich szlachciców za kwotę dzisiaj
wydawałoby bagatelną – 80 marek duże połacie ziemi tj. obszary kilku wsi, w tym
Karsiboru wraz z polami uprawnymi, łąkami, lasami oraz akwenami wodnymi. Trzydzieści trzy lata później cystersi
założyli i zarządzali w Kaseburgu (dzisiejszy Karsibór) już dużym folwarkiem.
W wyniku
reformacji w 1535 roku przejęty przez protestantów z majątku cystersów kościół,
na początku XVII w. znacząco podupadł finansowo w wyniku wojny
trzydziestoletniej. Aby podreperować uszczuplone wojną dochody parafii włączono
do niej - przypisaną jako filię - wieś Westswine czyli dzisiejsze Świnoujście.
W czerwcu 1630
roku, w czasie „potopu” oddziały kawalerii szwedzkiej w trakcie przemarszu z Peenemünde w
kierunku Szczecina wybrały najdogodniejszą drogę na przeprawę przez Świnę w
okolicach osady Kaseburg. Wówczas to w lipcu w przykościelnej plebanii
kwaterował i dowodził sztabem przez okres 5 dni szwedzki król Gustaw II Adolf.
Po siedmiu
latach marynarka szwedzka ponownie zakotwiczyła na Świnie. Efektem
stacjonowania wojsk na tym terenie były podarowane kościołowi przez admirała Strusshjelma
dzwon i naczynia liturgiczne.
W XVIII wieku mieszkaniec
Karsiboru Dawid Kroening ustanowił legat na rzecz kościoła przekazując swój
majątek przy zastrzeżeniu przeznaczenia części funduszy na rzecz pomocy biednym
w osadzie. Przez lata powiększały się środki finansowe z zapisu testamentowego.
W latach 1825-26 wydatkowano je na przebudowę kościoła oraz wzniesienie wieży w
zachodniej jego części.
Po II wojnie
światowej w 1946 roku kościół został wyświęcony i nadano mu wezwanie
Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.
Architektura
i wyposażenie kościoła
Kościół ma
bardzo ciekawą architekturę trójkondygnacyjną na planie kwadratu. W pierwszej
kondygnacji znajduje się kruchta z portalowym wejściem, druga jest łącznikiem z
trzecią stanowiąc jej uskokowe przejście do górnej kondygnacji, natomiast w
trzeciej umieszczony jest dzwon oraz tarcze zegarowe. Kondygnacje wydzielone są
gzymsami, a dwuspadowy dach pokryty miedzianą blachą. Całość jest zwieńczona
ostrosłupowym hełmem, na szczycie którego zobaczymy kule i koguta. Podczas
renowacji kościoła w 1825 roku, przeprowadzonej ze środków z legatu zachowano
oryginalne wyposażenie. Do początku XX
wieku w kościele znajdowały się jeszcze stare sprzęty, kazalnica, stalle oraz
trochę drastyczne, „poglądowe” obrazy o treści biblijnej.
Po kradzieży w
dokonanej w latach 90-tych XX wieku ołtarz z XVI w. został zrekonstruowany. W
kruchcie znajduje się epitafium jednego z darczyńców kościoła, zmarłego w
Karsiborze admirała szwedzkiego. Najbardziej charakterystycznym elementem
wyposażenia kościoła jest znaczących rozmiarów kopia wotywnego modelu żaglowca „Kolumbia”
z 1909 roku zgodnie z pierwowzorem z
1668 roku.
Pomnik lotników RAF
Lancaster |
Pomnik poświęcony angielskim lotnikom
RAF wystawiony jest w miejscu ich zestrzelenia w dniu 16 kwietnia 1945 roku
podczas dywanowego nalotu wojsk alianckich na obiekty portowe w Kaiserfahrt
Kanal (obecnie Kanale Piastowskim). Celem ataku bombowego był cumujący na
kanale ciężki krążownik niemiecki Lützow należący do zespołu bojowego okrętów
Kriegsmarine. W trakcie nalotu spadł jeden z samolotów 617 brytyjskiego
Dywizjonu RAF-u ”Dambusters” – bombowiec „Lancaster” Mk.I.
Był to trzeci nalot na
ten obiekt marynarki niemieckiej zakończony sukcesem, dwa pierwsze z uwagi na
złe warunki meteorologiczne nie powiodły się. Krążownik został dwukrotnie
trafiony, a raz bomba eksplodowała przy lewej jego burcie. Po odniesieniu dużych
uszkodzeń krążownik stracił swoją pływalność i osiadł na dnie cesarskiego kanału.
Tablica informacyjna o nalocie bombowym i zestrzeleniu lotników RAF |
Podczas hitlerowskiej obrony
artylerii przeciwlotniczej Wehrmachtu zestrzelono jeden bombowiec, a dziewięć
innych uległo uszkodzeniu. Od kadłuba płonącego
samolotu oderwało się skrzydło, a następnie podczas koziołkowania odpadł ogon
maszyny. Natychmiastową śmierć poniosło sześcioro z siedmioosobowej załogi
samolotu. Siódmy członek załogi – strzelec pokładowy - ratował się skokiem na spadochronie, został schwytany i ujęty do niewoli.
Upamiętniający to wydarzenie pomnik
znajduje się w południowej części karsiborkiego lasu, blisko dawnych koszar
Szkolnego Dywizjonu Ścigaczy.
Ten symboliczny grób angielskich lotników jest wyjątkowy
pod względem formy ponieważ jest wykonany na bazie fragmentu skrzydła zestrzelonego
bombowca Lancaster – lotki steru wysokości.
Basen
U-bootów
Pozostałości dawnego basenu portowego
z czasów II wojny światowej znajdują się przed wsią Karsibór w sztucznej
zatoczce Świny. Historia basenu sięga 1881 kiedy to w wyniku przekopania Kanału
Cesarskiego powstała tu przystań promowa Uznam-Karsibór.
Marynarka niemiecka po przejęciu
terenu w 1942 r. dokonała gruntownej modernizacji akwenu na potrzeby bazy dla
okrętów szkolnych i pomocniczych. Po przebudowie, zmieniającej wejścia do
basenu na usytuowane od strony Starej Świny, przystań dawała schronienie dla
jednostek marynarki wojennej.
Od 1944 roku aż do kwietnia 1945 roku była to stała
baza uzbrojonych kutrów KFK z KFK-Schulflotille oraz kutrów torpedowych tzw.
S-Bootów i miejsce postoju łodzi podwodnych (U-Bootów) 4 szkolnej flotylii
Kriegsmarine ze Szczecina. Stacjonowały tu także mniejsze ścigacze i inne
jednostki niemieckiej marynarki.
U9 U-Boot |
Jako zaplecze do roku 1944 wybudowano na
wyspie Karsibór kompleks zabudowań koszarowych dla kadetów marynarki wojennej
szkolących się na kutrach torpedowych i KFK. Baza wykorzystywała w celach
szkoleniowych nabrzeża basenu przystosowane dla U-Bootów oraz drewniane pomosty
na Starej Świnie. Jako port dla okrętów podwodnych basen służył dopiero w ostatnich
miesiącach wojny. W samym 1945 roku cumowały na tym terenie promy artyleryjskie
z 8 AF – Flotylle.
Po zakończeniu II wojny światowej do basenu zawijały statki wycieczkowe białej floty oraz barki rzeczne transportujące m.in. węgiel lub rudy żelaza z portu przeładunkowego w Świnoujściu.
Dzisiaj z opuszczonej betonowej
konstrukcji i pomostów korzystają głównie wędkarze oraz kajakarze i żeglarze.
Nieopodal basenu stoi jeszcze ruina dawnej hali warsztatowej obsługującej
zawijające tu kiedyś okręty wojenne oraz zdewastowane budynki po byłych
koszarach.
Dojazd
Do Karsiboru
dostaniemy się korzystając z komunikacji miejskiej – autobus linii numer 5 ma
tutaj swoją drugą pętlę (pierwsza przy dworcu PKP na wyspie Wolin). Jeżeli
wybierzemy dojazd samochodem należy skręcić na południe tuż przed świnoujską
przeprawą promową i dalej kierować się na nowy (oddany do użytku w 2012 roku) most,
który prowadzi na wyspę.
Od 1880 roku po
wybudowaniu kanału do 1966 roku jedynym możliwym łącznikiem wyspy Karsibór z
innymi rejonami był prom liniowy, a później
łańcuchowy. Jedyny most nad Starą Świną pod nazwą Piastowski oficjalnie został
przekazany do eksploatacji z okazji 1000-lecia Państwa Polskiego. Ponieważ przy
długości ponad 370 m miał jezdnię o szerokości zaledwie 420 cm, obowiązywał na
nim wyłącznie jednostronny ruch wahadłowy pojazdów regulowany za pomocą świateł.
Wjazd na nowy most |
Przeprowadzona
inwestycja o niebagatelnej wartości 41 mln zł w całości sfinansowana przez
miasto obejmowała budowę nowego połączenia między wyspami Karsibór i Wolin,
które zastąpiłoby stary most Piastowski, wraz z rozbiórką tego ostatniego. Postawiony
w 2012 roku nowy most ma 407 m długości i już 9,3 m szerokości, dwupasmową
jezdnię oraz chodnik dla pieszych. Rozważane
jest pobieranie odpłatności za korzystanie z mostu w wysokości 10 zł.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz