Strony

niedziela, 10 lutego 2013

Świnoujście - Komunikacja miejska autobusowa i promowa


Komunikacja miejska

Po przeprowadzonych konsultacjach społecznych do proponowanych zmian w organizacji zbiorowej komunikacji miejskiej na terenie miasta Świnoujście wprowadzono nowy układ linii autobusowych mający na celu zoptymalizowanie liczby i tras przejazdów. Zmiany w rozkładach jazdy obowiązują od dnia 01 kwietnia br. przy czym utrzymane zostały dotychczasowe połączenia po stronie wyspy Wolin, a transformacja połączeń objęła wyłącznie centralną część miasta po stronie wyspy Uznam.

Do dnia 31.03.2013 roku po Świnoujściu jeździło osiem linii w tym jedna linia sezonowa – numer 1 kursująca wyłącznie w okresie letnim od końca czerwca do połowy września oraz czasowo uruchamiana np. na jednodniowe wydarzenia typu „Na dni Twierdzy autobusem!”.  

Na terenie wyspy Uznam regularnie kursowały autobusy linii 2, 3, 4 i 6. 


Z pętli przy Kapitanacie Portu wyruszały trzy linie autobusowe: do Osiedla Zachodniego dowoziła nas linia numer 2, a do Wydrzan (południowa część miasta) linia numer 3, natomiast linia numer 6 -najpopularniejsza z punktu widzenia turystycznego dojeżdżała do Osiedla Zachodniego przejeżdżając trasą od Centrum miasta, poprzez ulice przy Promenadzie, kolejno do Osiedla Posejdon i dalej przecinając ulicę Wojska Polskiego prowadzącą do granicy aż do Osiedli zlokalizowanych blisko portu.

Dodatkowo po uznamskiej części Świnoujścia jeździła linia numer 4 łącząca Osiedle Posejdon z Wydrzynami.

Od dnia 01.02.2012 r. zawieszona została – do odwołania – linia numer 8 dojeżdżającą do samej granicy Państwa na przejściu Świnoujście - Ahlbeck.

Po reorganizacji połączeń od dnia 01.04.2013 roku uległa redukcji liczba linii stałych z czterech do dwóch przy przekształceniu linii numer 6 z całorocznej na sezonową w okresie wyłącznie wakacyjnym. W chwili obecnej mamy do dyspozycji dwie linie okrężne A i B.

Pierwsza z nich jest rozszerzonym wariantem dawnej linii 6 tj. rozpoczyna kurs z węzła komunikacyjnego przy Kapitanacie Portu przejeżdżając przez Centrum miasta od Placu Wolności ulicą Paderewskiego obok wieży widokowej do Dzielnicy Nadmorskiej, a następnie objeżdżając Osiedle Posejdon kierując się ku przejściu granicznemu Świnoujście – Ahlbeck, dalej ulicą Wojska Polskiego mijając Urząd Miasta poprzez Osiedle Matejki i Osiedle Zachodnie i wracając ulicą Grunwaldzką z powrotem do portu. 

Druga linia okrężna „B” łączy wybrzeże przy przeprawie promowej z Osiedlem Zachodnim omijając Centrum jadąc ulicą Grunwaldzką z opcją Nowokarsiborską, kolejno docierając do Osiedla Matejki, zakręcając za Placem Konstytucji wzdłuż Wojska Polskiego w okolicach przystanku kolei UBB, następnie wokół Osiedla Posejdon w kierunku promenady ulicą Słowackiego i dalej ulicą Chopina do Centrum i przez ulicę Chrobrego do Kapitanatu Portu.


Linia numer 6 zmieniła częściowo dotychczasową trasę z włącznie turystyczno-widokowej na dojazdową do pętli Wydrzany – przed przekształceniem transportu zbiorowego w Świnoujściu linia numer 4 realizowała częściową podobną ale krótszą trasę. Od kwietnia podobnie jak dwie powyższe linie okrężne rozpoczyna trasę spod Kapitanatu Portu przez Centrum do Dzielnicy Nadmorskiej i Osiedla Posejdon przez Osiedle Rycerskie 
tak jak poprzednio do Osiedla Zachodniego i dalej przez osiedle Krzywa i Leśniczówkę do samych Wydrzan.


Przejdę teraz do omówienia rozkładów jazdy linii autobusowych po stronie wyspy Wolin. Pętla autobusowa jest zlokalizowana naprzeciwko stacji dworca kolejowego tuż przy przeprawie promowej i tak synchronizowana, żeby umożliwić podróżnym - bez konieczności długiego oczekiwania - wejście na prom i dalszy przejazd już po stronie Uznam. 

Linie 5 i 7 realizują stałe całoroczne połączenia na wyspie Wolin i Karsibór tj. wg oficjalnego nazewnictwa jest to komunikacja autobusowa Warszów.

Sezonową linią numer 1 dojeżdża się do Fortu Gerharda i do latarni morskiej wysiadając na drugiej pętli i przechodząc pieszo do samych zabytków – dojście zajmuje tylko ok. 5-10 min. 
Linia ta ze względu na jej typowo turystyczny charakter jest dostosowana do terminów zwiedzania fortu i latarni, chociaż kończy realizację połączeń wcześniej niż godziny zamknięcia dwóch w/w obiektów dla zwiedzających. I tak dotychczas ostatni odjazd z przystanku przy dworcu PKP miał miejsce o godz. 18-tej, natomiast ostatni kurs powrotny spod Fortu Gerharda o godz. 1840


Ten kto był choć raz w Świnoujściu lub w Międzyzdrojach zna doskonale dotychczasową linię numer 10 łączącą oba te miasta. 
Po reorganizacji linia ta realizuje poprzednią trasę pod zmienioną nazwą kierunek Międzyzdroje lub kierunek Świnoujście

Przejazd spod dworca PKP do Centrum Międzyzdrojów trwa od 25 min do 45 min w zależności od natężenia ruchu oraz od tego, którym kursem jedziemy. Część połączeń na tej trasie umożliwia dodatkowo dojazd do miejscowości Przytór i Łunowo na wyspie Karsibór.

Linia numer 7 realizuje połączenia z dworca PKP do Przytoru i z powrotem, a linia numer 5 z pętli przy przystani promowej do Karsiboru gdzie ma swoją drugą pętlę. 
Wysiadając jeden przystanek przed pętlą w Karsiborze dotrzemy do znajdującego się na wyspie Karsiborska Kępa rezerwatu rzadkich ptaków chronionych.

Taryfikator cen biletów komunikacji miejskiej uległ zmianie od 01.01.2012 roku. Ceny biletów za wszystkie połączenia na terenie Świnoujścia są takie same z wyłączeniem linii kierunek Międzyzdroje lub kierunek Świnoujście (dawnej numer 10) z uwagi na długość realizowanych przejazdów. Za bilet normalny jednorazowy opłata wynosi 2,60 zł natomiast za ulgowy zapłacimy 1,30 zł. Zdecydowanie bardziej opłaca się korzystanie z karnetów dwunastoprzejazdowych w cenie 24 zł a ulgowo w cenie 12 zł. Po przeliczeniu koszt przejazdu jednorazowego spada do 2 zł oraz 1 zł (N/U). Pomimo, że Spółka Komunikacja Autobusowa zachęca w ten sposób do korzystania z karnetów w samym Świnoujściu są kłopoty z ich zakupem. 

Karnetów nie kupimy w automatach ponieważ nie ma ich w świnoujskich autobusach, u kierowców ani w większości kiosków, ja po długich poszukiwaniach trafiłam na punkt gdzie zawsze były dostępne bilety karnetowe. Punkt ten znajduje się na przeciwko pętli autobusowej przy przeprawie promowej po stronie wolińskiej. Karnety wyglądem różnią się znacznie od zwykłych biletów jednorazowych. Są o połowę węższe i mają kształt długiego paska gdzie poszczególne bilety po skasowaniu obustronnym odrywa się na perforowanych paskach je rozdzielających. Dzięki temu karnety są bardzo wygodne w użyciu, nie trzeba szukać pojedynczych biletów bo są one ze sobą połączone, są grubsze (kartoniki) i łatwe do odróżnienia, ponadto odrywając już wykorzystane „kartoniki” widzimy ile jeszcze zostało nam wolnych biletów na kolejne przejazdy.

Jeżeli chodzi o linię kierunek Międzyzdroje lub kierunek Świnoujście (dawną numer 10) to koszt jednorazowego biletu wzrósł od 01.01.2013 roku, teraz za połączenie do Międzyzdrojów zapłacimy już 6,00 zł, w wariancie ulgowym ze zniżką poniżej 50% - 4 zł (uczniowie, emeryci), a ze zniżką 50% - 3 zł (studenci, kombatanci). W 2011 roku z tej trasy zostały wycofane karnety dwunastoprzejazdowe. Nadal obowiązywały na krótszych trasach jeszcze do 31.12.2012 roku tj. Świnoujście – Przytór i Przytór –Świnoujście w cenie 24 zł i 12 zł  (N/U) ale od bieżącego roku również nie znajdują się już w ofercie przewozowej. Ceny przyjazdów jednorazowych po Międzyzdrojach oraz na trasach Świnoujście – Łunowo-Przytór kształtują się na poziomie odpowiednio 3 zł i 1,50 zł.



Tabor autobusowy stopniowo zostaje wymieniany, a na nowych solarisach po obu stronach możemy zobaczyć charakterystyczne dla Świnoujścia logo ze Stawą Młyny. Uważam, że jest to bardzo dobrym pomysłem bo zarówno ujednolica szatę graficzną pojazdów identyfikując je z polskim kurortem nadbałtyckim jak również auto promuje to niezwykłe ze względu na swoje położenie wyspiarskie miasto. 

Komunikacja promowa

Komunikację pomiędzy wyspami Uznam i Wolin zapewniają cztery promy pod wspólną nazwą Bielik kursujące pomiędzy Centrum i Warszowem.

Promy różnią się między sobą kolorami wykończenia, i tak  numer I posiada białe listwy, numer II – zielone, numer III – niebieskie, a IV ma pasy w kolorze pomarańczowym. Promy pływają naprzemiennie, w trakcie ok. 10 minutowego kursu widzimy mijający nas Bielik w kierunku przeciwnym. Promy pływają przez całą dobę praktycznie przez cały dzień co 20 minut, a w godzinach nocnych co 40 i co 50 minut.





Promy zabierają bezpłatnie na swój pokład pieszych, pojazdy jednośladowe, a także samochody osobowe mieszkańców miasta oraz prowadzących na jego terenie działalność gospodarczą.





Drugą przeprawę promową w ramach miasta Świnoujście realizują promy Karsibór pływające podobnie jak Bieliki naprzemiennie pomiędzy Ognicą i południową częścią wyspy Uznam. Promy te zabierają pieszych oraz praktycznie wszystkie pojazdy.




Ponieważ jedyną łączność pomiędzy wyspami Wolin i Uznam stanowią dwie w/w przeprawy promowe, stąd też mieszkańcy Świnoujścia na Uznam mają prawo czuć się prawdziwymi wyspiarzami.

3 komentarze:

  1. Dla tych, którzy wybierają się do Świnoujścia polecam będąc na wysokości Międzyzdrojów sprawdzić kolejki na przeprawie promowej, szczególnie w weekend, kiedy można korzystać z obu przepraw. W telefonie kolejki można sprawdzić na stronie http://prom.swinoujscie.pl/

    OdpowiedzUsuń
  2. Akurat ja podróżuję cały czas międzymiastowo, a tutaj już trudniej o jakieś zniżki, czy okazyjne darmowe przejazdy, a szczególnie wtedy, kiedy do pokonania jest spora odległość. Takie kursy mam właśnie najczęściej zaplanowane, ponieważ raz na jakiś czas muszę pojawić się w Warszawie.

    OdpowiedzUsuń