Wyspa Karsibór
jest jednocześnie trzecią pod względem wielkości wyspą w Polsce i jedną z
trzech największych, na której leży Świnoujście. Wyspa przejęła nazwę od leżącej
na tym terenie starej, pomorskiej wsi. Podobno źródłosłów nazwy wywodzi się z języka
pomorskiego gdzie „karś” lub „karśniawy” oznacza „lewy”, co wraz z drugim
członem „bór” obecnie można by tłumaczyć
jako „bór po lewej stronie”.
Do roku 1874
wieś Karsibór leżała na wysuniętym półwyspie wyspy Uznam. W wyniku działalności
człowieka tj. przekopaniu południowo-wschodniego fragmentu wyspy Uznam w celu utworzenia
Kanału Cesarskiego (obecnie Piastowskiego), półwysep został odcięty tworząc
odrębną wyspę. Kanał wykopano w latach 1875 – 1880, co oznacza, że rok zakończenia
jego budowy jest zarazem rokiem powstania wyspy Karsibór w obecnym jej
kształcie.
![]() |
Kanał Piastowski - źródło: Google Grafika |
Kanał Cesarski (niem. Kaiserfahrt)
jako trakt wodny miał ułatwić żeglugę oraz usprawnić transport pomiędzy Zalewem
Szczecińskim (niem. Stettiner Haft lub Oderhaft) a Morzem Bałtyckim. Ten sztuczny zbiornik wodny o długości prawie
8 km skrócił drogę ze Świnoujścia do Szczecina. Powstanie kanału z
pogłębionym torem wodnym przyczyniło się jednocześnie do upadku Świnoujścia
jako znacznego portu handlowego i zwiększyło rangę Szczecina. Duże statki przestały
zatrzymywać się w obsługującym tranzyt Świnoujściu, docierając bezpośrednio do
portu szczecińskiego.
Kanał po II
wojnie światowej w 1946 roku został przemianowany i otrzymał nazwę Piastowskiego. W latach
50-tych XX wieku podjęto jedną z największych ówczesnych inwestycji hydrotechnicznych
związaną z gruntowną przebudową południowego wylotu kanału. Kolejna
modernizacja została zrealizowana w latach 2000-2004, obejmowała ona budowę
nowych falochronów przy wyjściu z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński
oraz wzmocnienie umocnień brzegowych. W kolejnych latach planowane są dalsze
prace związane z pogłębieniem toru wodnego z obecnych 11 m do głębokości
technicznej 12,5 m, likwidacją przeszkód nawigacyjnych, budową nabrzeża
technicznego, zmianami oznakowania nawigacyjnego oraz zainstalowaniem nowych
oświetleń brzegowych.
![]() |
Tablica powitalna - źródło: Google Grafika |
W 1946 roku niemiecką nazwę Kaseburg zastąpiono urzędowym rozporządzeniem - tak dla wyspy jak i osady - na Karsibór. Wcześniejsza nazwa osady to Karsibórz. Gromada Karsibór została włączona do Świnoujścia 31 grudnia 1959 roku, a w latach 1991–2004 współtworzył on jednostkę pomocniczą – Sołectwo Karsibór-Ognica. Obecnie wyspa należy do powiatu grodzkiego Świnoujście i stanowi jego dzielnicę. Karsibór na niewielkiej powierzchni około 14 km2 zamieszkuje około 1 tys. mieszkańców.
Na wyspie Uznam
znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska, natomiast
na wyspie Karsibór dominują pola uprawne na terenach równinnych oraz lasy o
powierzchni ok. 4 km2 . Na tej malowniczej wyspie są doskonałe warunki zarówno do
rozwoju agroturystyki, uprawiania wędkarstwa jak i sportów wodnych. Można tutaj
wypożyczyć łódź lub motorówkę i wybrać się w rejs po rozlewisku Świny przy
okazji podejmując próbę zdobycia okolicznych, bezludnych wysepek, w tym pokonania
szlaku kajakowego "Wokół 44 Wysp" o łącznej długości 30 km. Będziemy
obcować z niczym nieskrępowaną przyrodą a niesamowite wrażenia np. bliskiego spotkania
z wypatrującymi ptakami pozostaną tylko nasze.
Dzisiaj dawna
wieś to osada Karsibór o zabudowie ulicówki, ciągnącej się na długości 2 km.
Częściowo jest ona zabudowana tylko po jednej stronie, natomiast w kierunku
wschodnim pojawia się już zabudowa obustronna. W osadzie dominują budynki z
drugiej połowy XIX i początków XX wieku, ale są też stare zabytkowe chaty kryte
strzechą z końca XVIII wieku. Jedna z nich szachulcowa chata mieszcząca się na
ul. Wierzbowej – z uwagi na ciekawy układ wnętrz oraz interesującą architekturę
- została wpisana do rejestru zabytków
województwa zachodniopomorskiego. Osada nad Mulnikiem i Kanałem Piastowskim pełni głównie funkcję rybacką i
wypoczynkową na wyspie.
Ciekawe miejsca do zobaczenia na wyspie.
1. Filialny
Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP z XV/XVI w. z wieżą z XVIII w.;
2. Pomnik
lotników RAF
3. Basen
U-bootów.
Filialny Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP z XV/XVI w. z wieżą dobudowaną w XVIII wieku.
Zabytkowy,
późnogotycki kościół, usytuowany jest na samym końcu wioski, na wschodnim jej
skraju. Został wzniesiony na przełomie XV/XVI w miejscu wcześniejszej świątyni przy
prastarym szlaku handlowym wokół Bałtyku,
na rejonach historycznej przeprawy przez Świnę do Przystoru.
Historia
kościoła

W wyniku
reformacji w 1535 roku przejęty przez protestantów z majątku cystersów kościół,
na początku XVII w. znacząco podupadł finansowo w wyniku wojny
trzydziestoletniej. Aby podreperować uszczuplone wojną dochody parafii włączono
do niej - przypisaną jako filię - wieś Westswine czyli dzisiejsze Świnoujście.
W czerwcu 1630
roku, w czasie „potopu” oddziały kawalerii szwedzkiej w trakcie przemarszu z Peenemünde w
kierunku Szczecina wybrały najdogodniejszą drogę na przeprawę przez Świnę w
okolicach osady Kaseburg. Wówczas to w lipcu w przykościelnej plebanii
kwaterował i dowodził sztabem przez okres 5 dni szwedzki król Gustaw II Adolf.
Po siedmiu
latach marynarka szwedzka ponownie zakotwiczyła na Świnie. Efektem
stacjonowania wojsk na tym terenie były podarowane kościołowi przez admirała Strusshjelma
dzwon i naczynia liturgiczne.
W XVIII wieku mieszkaniec
Karsiboru Dawid Kroening ustanowił legat na rzecz kościoła przekazując swój
majątek przy zastrzeżeniu przeznaczenia części funduszy na rzecz pomocy biednym
w osadzie. Przez lata powiększały się środki finansowe z zapisu testamentowego.
W latach 1825-26 wydatkowano je na przebudowę kościoła oraz wzniesienie wieży w
zachodniej jego części.
Po II wojnie
światowej w 1946 roku kościół został wyświęcony i nadano mu wezwanie
Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.
Architektura
i wyposażenie kościoła

Po kradzieży w
dokonanej w latach 90-tych XX wieku ołtarz z XVI w. został zrekonstruowany. W
kruchcie znajduje się epitafium jednego z darczyńców kościoła, zmarłego w
Karsiborze admirała szwedzkiego. Najbardziej charakterystycznym elementem
wyposażenia kościoła jest znaczących rozmiarów kopia wotywnego modelu żaglowca „Kolumbia”
z 1909 roku zgodnie z pierwowzorem z
1668 roku.
Pomnik lotników RAF
![]() |
Lancaster |
Pomnik poświęcony angielskim lotnikom
RAF wystawiony jest w miejscu ich zestrzelenia w dniu 16 kwietnia 1945 roku
podczas dywanowego nalotu wojsk alianckich na obiekty portowe w Kaiserfahrt
Kanal (obecnie Kanale Piastowskim). Celem ataku bombowego był cumujący na
kanale ciężki krążownik niemiecki Lützow należący do zespołu bojowego okrętów
Kriegsmarine. W trakcie nalotu spadł jeden z samolotów 617 brytyjskiego
Dywizjonu RAF-u ”Dambusters” – bombowiec „Lancaster” Mk.I.
Był to trzeci nalot na
ten obiekt marynarki niemieckiej zakończony sukcesem, dwa pierwsze z uwagi na
złe warunki meteorologiczne nie powiodły się. Krążownik został dwukrotnie
trafiony, a raz bomba eksplodowała przy lewej jego burcie. Po odniesieniu dużych
uszkodzeń krążownik stracił swoją pływalność i osiadł na dnie cesarskiego kanału.
![]() |
Tablica informacyjna o nalocie bombowym i zestrzeleniu lotników RAF |
Podczas hitlerowskiej obrony
artylerii przeciwlotniczej Wehrmachtu zestrzelono jeden bombowiec, a dziewięć
innych uległo uszkodzeniu. Od kadłuba płonącego
samolotu oderwało się skrzydło, a następnie podczas koziołkowania odpadł ogon
maszyny. Natychmiastową śmierć poniosło sześcioro z siedmioosobowej załogi
samolotu. Siódmy członek załogi – strzelec pokładowy - ratował się skokiem na spadochronie, został schwytany i ujęty do niewoli.
Upamiętniający to wydarzenie pomnik
znajduje się w południowej części karsiborkiego lasu, blisko dawnych koszar
Szkolnego Dywizjonu Ścigaczy.
Ten symboliczny grób angielskich lotników jest wyjątkowy
pod względem formy ponieważ jest wykonany na bazie fragmentu skrzydła zestrzelonego
bombowca Lancaster – lotki steru wysokości.
Basen
U-bootów
Pozostałości dawnego basenu portowego
z czasów II wojny światowej znajdują się przed wsią Karsibór w sztucznej
zatoczce Świny. Historia basenu sięga 1881 kiedy to w wyniku przekopania Kanału
Cesarskiego powstała tu przystań promowa Uznam-Karsibór.

Od 1944 roku aż do kwietnia 1945 roku była to stała
baza uzbrojonych kutrów KFK z KFK-Schulflotille oraz kutrów torpedowych tzw.
S-Bootów i miejsce postoju łodzi podwodnych (U-Bootów) 4 szkolnej flotylii
Kriegsmarine ze Szczecina. Stacjonowały tu także mniejsze ścigacze i inne
jednostki niemieckiej marynarki.
![]() |
U9 U-Boot |
Jako zaplecze do roku 1944 wybudowano na
wyspie Karsibór kompleks zabudowań koszarowych dla kadetów marynarki wojennej
szkolących się na kutrach torpedowych i KFK. Baza wykorzystywała w celach
szkoleniowych nabrzeża basenu przystosowane dla U-Bootów oraz drewniane pomosty
na Starej Świnie. Jako port dla okrętów podwodnych basen służył dopiero w ostatnich
miesiącach wojny. W samym 1945 roku cumowały na tym terenie promy artyleryjskie
z 8 AF – Flotylle.

Po zakończeniu II wojny światowej do basenu zawijały statki wycieczkowe białej floty oraz barki rzeczne transportujące m.in. węgiel lub rudy żelaza z portu przeładunkowego w Świnoujściu.
Dzisiaj z opuszczonej betonowej
konstrukcji i pomostów korzystają głównie wędkarze oraz kajakarze i żeglarze.
Nieopodal basenu stoi jeszcze ruina dawnej hali warsztatowej obsługującej
zawijające tu kiedyś okręty wojenne oraz zdewastowane budynki po byłych
koszarach.
Dojazd
Do Karsiboru
dostaniemy się korzystając z komunikacji miejskiej – autobus linii numer 5 ma
tutaj swoją drugą pętlę (pierwsza przy dworcu PKP na wyspie Wolin). Jeżeli
wybierzemy dojazd samochodem należy skręcić na południe tuż przed świnoujską
przeprawą promową i dalej kierować się na nowy (oddany do użytku w 2012 roku) most,
który prowadzi na wyspę.
Od 1880 roku po
wybudowaniu kanału do 1966 roku jedynym możliwym łącznikiem wyspy Karsibór z
innymi rejonami był prom liniowy, a później
łańcuchowy. Jedyny most nad Starą Świną pod nazwą Piastowski oficjalnie został
przekazany do eksploatacji z okazji 1000-lecia Państwa Polskiego. Ponieważ przy
długości ponad 370 m miał jezdnię o szerokości zaledwie 420 cm, obowiązywał na
nim wyłącznie jednostronny ruch wahadłowy pojazdów regulowany za pomocą świateł.
![]() |
Wjazd na nowy most |
Przeprowadzona
inwestycja o niebagatelnej wartości 41 mln zł w całości sfinansowana przez
miasto obejmowała budowę nowego połączenia między wyspami Karsibór i Wolin,
które zastąpiłoby stary most Piastowski, wraz z rozbiórką tego ostatniego. Postawiony
w 2012 roku nowy most ma 407 m długości i już 9,3 m szerokości, dwupasmową
jezdnię oraz chodnik dla pieszych. Rozważane
jest pobieranie odpłatności za korzystanie z mostu w wysokości 10 zł.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz