
Dalej kontynuowaliśmy nasze zwiedzanie oddalając się na północ wzdłuż
wybrzeża zaczepiając w okolice Zempin gdzie mogliśmy stanąć na najwęższym pasie
wyspy i do Zinnowitz z dwoma najciekawszymi atrakcjami jakimi są podwodna
gondola i podnoszona kapsuła by na koniec zakręcić na cyplu przy ujściu Piany i
udać się do Muzeum Historyczno-Technicznego Peenemünde.
![]() |
herb Benz |
Teraz chciałabym
zaproponować Państwu kolejną i ostatnią z serii ekspedycję po niemieckich
miejscowościach tym razem usytuowanych w głębi wyspy.
Będą nimi Benz z
holenderskim wiatrakiem i zabytkowym kościołem z kamienia polnego, Dargen -
gdzie z sentymentem obejrzymy samochody-eksponaty w Muzeum Techniki i
Motoryzacji oraz do w drodze powrotnej zajrzymy do Zirchow i udamy się na
wystawę modeli samolotów oraz makiet całych lotnisk sterowanych komputerowo.
Oczywiście nie są to wszystkie atrakcje, które może nam zaoferować wyspa Uznam
ale ja w tym wypadku dokonałam pewnego wyboru co do lokalizacji i miejscowości biorąc
pod uwagę ich duże zróżnicowanie pod względem krajobrazowym, ciekawostek natury
turystycznej, walorów poznawczych oraz prezentowanej wiedzy historycznej.

Moim zdaniem główną atrakcją sielankowej miejscowości jest
usytuowany na wzgórzu holenderski wiatrak (niem. Holländermühle) wybudowany w
1823 roku na planie wieloboku o wysokości 16m.

Silne podmuchy wiatru od wybrzeża wprawiały w ruch śmigła o
rozpiętości 22 m, do dzisiaj nawet w bezwietrzny dzień jak staniemy nieco w
oddali możemy zaobserwować gołym okiem pewne ruchy jego skrzydeł świadczące o
znacznej cyrkulacji powietrza w tym miejscu.
Po zelektryfikowaniu w 1937 roku
usunięto z wnętrza wał skrzydłowy odpowiedzialny za przekazywanie mocy na każde
z pięter tworząc tym samym przestrzeń dla wind i przekładni transmisyjnych.
Po
przeprojektowaniu i przebudowie młyn przestał być narażony na burze, a jego
skrzydła utraciły swoją funkcjonalność stając się jedynie elementem ozdobnym
charakterystycznym dla budowli tego typu.

W 1974 roku zakupiony przez znanego malarza – profesora Otto Niemeyer_Holstein'a,
który za pieniądze z uzyskanej nagrody państwowej podjął prace rekonstrukcyjne
i konserwatorskie wraz z założeniem nowych skrzydeł. Na jego wniosek zabytkowa
budowla została zaliczona w poczet pomników historycznych wyspy Uznam stając
się jednocześnie miejscem rozlicznych wernisaży malarskich. W swoim testamencie
zmarły w 1984 roku i pochowany na pobliskim cmentarzu artysta przekazał zabytek
techniki sektorowi publicznemu.

Obecnie w wiatraku mieści się muzeum młynarstwa udostępnione
odpłatnie zwiedzającym. Niestety wewnątrz wszystkie informacje są zamieszczone wyłącznie
w języku niemieckim. Wchodzimy do środka i przenosimy się w dawne czasy zapoznając
się z mechanizmem funkcjonowania młyna przechodząc kolejno od części
podpiwniczonej poprzez kolejne piętra coraz węższymi schodami aż na samą górę. Na
górnej kondygnacji zaobserwujemy umocowaną na ogromnym obracanym łożysku bryłę
dachową połączoną ze śmigłami oraz żeliwne rolki po których sunęła czapa po
pierścieniu przytwierdzonym do nieruchomej części korpusu wiatraka. Z zewnątrz
natomiast widoczny jest po przeciwległej stronie do skrzydeł drewniany wiatraczek,
który regulował samoczynnie za pomocą przekładni ustawienie czapy w stosunku do
wiatru. Całość korpusu wiatraka jak i jego zachowane w autonomicznym stylu wnętrze
z dawnym oprzyrządowaniem i licznymi fotografiami oraz dokumentacją robi duże
wrażenie zwłaszcza, że możemy poruszać się po nim sami co pozwala nam poznać
dogłębnie zarówno budowę wiatraka jak i stanowi dla nas niepowtarzalną, namacalną
lekcję historii pracy i życia młynarzy.

Obok młyna możemy spotkać pasące się stado koni otoczone
elektrycznym pastuchem. Trzeba być uważnym ponieważ chcąc zrobić zdjęcie możemy
nie zauważyć ogrodzenia i zostać potraktowani prądem o niskim napięciu co właśnie
mi się przydarzyło…
Młyn można zwiedzać w godzinach 1000 - 1700 od wtorku do
niedzieli w okresie od kwietnia do października.
Holenderski wiatrak był natchnieniem dla wielu artystów, do
najbardziej znanych należy obok Otto Niemeyer-Holstein'a amerykański malarz niemieckiego pochodzenia Lyonel Feininger. Swój
ulubiony motyw wiatraka namalował w 1910 roku, zarówno ten obraz jak i inne
prace oraz przedmioty codziennego użytku należące do malarza można obejrzeć w
małej galerii-muzeum – Gabinecie Sztuki Usedom mieszczącej się niedaleko
kościoła.

Samą prostokątną, trzynawową budowlę z
wczesnego gotyku cechuje oryginalny sposób wykonania z kamienia polnego. W
trakcie wojny trzydziestoletniej Dom Boży uległ zniszczeniu używany jako
stajnia dla koni, podjętą odbudowę w 1740 roku w stylu renesansowym oparto na zachowanych fragmentach XIII wiecznych murów oraz rozbudowano o szczyt wieży z kapturem
zaopatrzonym w wiatrowskaz oraz prezbiterium.

W kościele wskazane byłoby zwrócenie uwagi na historyczną ambonę z 1666 roku, chrzcielnicę której podstawa datowana jest na ok. 1200 rok jak również na barokowy ołtarz z 1772 roku z kopią obrazu Anthonisa van Dycka "Opłakiwanie Chrystusa" podarowaną świątyni przez Muzeum Cesarza Fryderyka w Berlinie.

Dargen jest niedużą, spokojną miejscowością położoną w
środkowej części wyspy Uznam powstałą ok. 1836 roku. Nie ma bezpośredniego
dostępu do żadnego akwenu wodnego ale od najbliższego jeziora gdzie znajduje
się niewielki port dla jachtów i łodzi motorowych dzieli ją jedynie odległość
ok. 2 km. Port położony nad wodami tzw. Małego Zalewu otoczony przez niewielki
kamienny falochron w okresie II wojny światowej służył jako punkt przeładunku
amunicji transportowanej w dalszej kolejności do podziemnych bunkrów w Mellenthin.

Założone
przez miłośników motoryzacji i otwarte w 1997 roku na terenie byłego
DDR-owskiego gospodarstwa rolnego na dużym ogrodzonym obszarze prezentuje
pojazdy różnego typu używane w socjalizmie.


Zwiedzający muzeum może nie tylko dojść do każdego pojazdu ale ma także
pozwolenie na zajęcie miejsca przy kierownicy i obejrzenia całego wnętrza
automobilu.

Na zewnątrz podejdziemy do dawnej stacji benzynowej z
używanymi jeszcze nie tak dawno stylowymi dystrybutorami.
Muzeum otwarte jest z uwagi na jego znacząca część prezentowaną
na powietrzu w okresie od kwietnia do października z pominięciem zimy w
godzinach 1000
– 1800.
Bilety w cenie odpowiednio dla dorosłych 5 Euro i dla dzieci 3,5 Euro.
Niewielka miejscowość położona na południu wyspy nad brzegiem
Zalewu Szczecińskiego o polskiej historycznej nazwie Czechów lub Sierchów.
Pierwsze źródłowe informacje w oficjalnych dokumentach pochodzą już z 1239
roku.

Wzniesiony z kamienia polnego i cegły w przeszłości pełnił również funkcje schronienia przed najazdami jako twierdza obronna stąd grubość murów sięga tu aż 1,1 m, a w dobudowanej w XV wieku wieży szerokość ścian osiąga nawet 1,5 m. Niewątpliwą osobliwością i nietypowym rozwiązaniem architektonicznym jest oparcie i połączenie dzwonnicy na wielu krzyżach świętego Andrzeja w kształcie litery X sięgających aż do fundamentów wieży.

W 1882 roku kościołowi ofiarowano kopię obrazu Chrystusa w typie Ecce Homo Paula Händlera wykonaną przez portrecistę Haynacher’a, która zawisła na honorowym miejscu nad ołtarzem głównym.
Ściany świątyni zdobią wspaniałe XV-wieczne malowidła, które zostały zamalowane w czasach reformacji, a następnie przypadkowo odkryte podczas przeprowadzanej konserwacji w 1958 roku i odrestaurowane.
W kościele odbywają się cykliczne koncerty muzyki klasycznej i organowej. Zabytkowy obiekt sakralny udostępniony jest do zwiedzania od maja do października z wyłączeniem piątków, sobót i niedziel w godzinach 1000 – 1800.

Tworząc z pasją oraz gromadząc
poszczególne egzemplarze stworzył pokaźny zbiór okazów samolotów od ponad 20
znanych przewoźników. Obejrzymy tu ciekawe modele samolotów takich jak np. Airbus
A 380 o długości 1,5 m i rozpiętości skrzydeł 1,75 m.

Cena biletu wstępu na wystawę wynosi
5 Euro dla osób dorosłych i 2,5 Euro dla dzieci i młodzieży do lat 14-tu.
Super blog.
OdpowiedzUsuń