Strony

niedziela, 10 lutego 2013

Świnoujście - Uznamska Kolej Uzdrowiskowa


Uznamska Kolej Uzdrowiskowa


Do centrum Świnoujścia poza przeprawami promowymi można również dostać się od strony Niemiec korzystając z Uznamskiej Kolei Uzdrowiskowej czyli UBB (Usedomer Bäderbahn) uruchomionej 20 września 2008 roku.

W wyniku porozumienia pomiędzy prezydentem miasta a niemiecką Uznamską Koleją Nadmorską w 2006 roku przekazano w 30-letnią dzierżawę grunt pod inwestycję, dzięki czemu na początku 2008 Niemcy przedłużyli o ok. 1,5 km linię UBB do centrum Świnoujścia. Od tego momentu kolej zmieniła nazwę z Nadmorskiej na Uzdrowiskową. W praktyce oznaczało to powrót po 63 latach połączeń kolejowych do lewobrzeżnej części miasta na wyspie Uznam. Została wybudowana stacja Świnoujście Centrum - jedyna stacja kolejowa po tej stronie Świnoujścia usytuowana przy ul. 11 Listopada. Przystanek niemieckiej UBB znajduje się ok. 300 m od miejsca gdzie mieściła się nieistniejąca już stacja Świnoujście Nieradków (niem. Swinemünde Bad).

Planowana jest dalsza rozbudowa tras poczynając od przedłużenia linii do portu lotniczego Heringsdorf, kolejno budowa linii do Ducherow, dzięki której uzyskane zostanie połączenie łącznicą z koleją Deutsche Bahn. W efekcie po zakończeniu inwestycji podróż do Berlina ma zajmować tylko ok. 2 godzin.
Dowód na to, że UBB należy do grupy DB
źródło: zasoby własne, autor AG

Obecnie dzięki stacji UBB na terytorium Polski możemy szybko i sprawnie dostać się nie tylko do kurortów cesarskich na wyspie Uznam tzn. Ahlbeck, Heringsdorf i Bansin ale również do oddalonych Wolgast, Züssow, Stralsund i do Barth w sezonie letnim oraz do Berlina ale z przesiadką. Pociągi UBB kursują ze stacji w Świnoujściu do stacji do Stralsund. Dalej istnieją dogodne połączenia z koleją państwową DB. Przesiadając się w Zinnowitz można dojechać przez Trassenheide i Karlshagen do Peenemünde. Pociągi kursują między godzinami 4-23 co godzinę, a w sezonie letnim co 30 minut. Kolej UBB rozwija maksymalną prędkość podczas jazdy wynoszącą 80 kilometrów na godzinę

źródło: zasoby własne, autor AG
Za bilety można płacić zarówno w naszej rodzimej walucie (tylko banknoty) jak i w €uro. W przeciwieństwie do autobusowej Linii Europejskiej tutaj przelicznik jest niekorzystny – w tym wypadku lepiej mieć przy sobie parę euro.

Do dnia 09.06.2012 roku indywidualne bilety dla osób dorosłych kosztowały odpowiednio w €uro i w polskiej walucie: 1,50 €/6,00 zł (do 5 km), 2,50 €/10,00 zł (6-10 km.), 3,50 €/14,00 zł (11-20 km.), 6,00 €/24,00 zł (21-30 km.), 8,00 €/32,00 zł (31-50 km.) oraz 10,00 € (51-70 km.).

Od dnia 10.06.2012 roku obowiązuje nowa taryfa, z cennika wyłączono bilety dla najkrótszej trasy do 5 km, nowe ceny biletów kształtują się następująco: do 10 km - 2 €, 11-20 km. - 4 €, 21-30 km. - 6 €, 31-50 km. - 8 € oraz 51-70 km. - 10 €. W praktyce ceny biletów w €uro wzrosły dla przejazdów realizowanych na odcinkach do 20 km, a na trasach dłuższych pozostały bez zmian. Dziecięce bilety indywidualnie są ze zniżką 50 %, tak samo jak i grupowe dla dorosłych natomiast grupowe bilety dla najmłodszych objęte są aż blisko 70% rabatem. Bilet rowerowy całodniowy kosztuje 4,50 €/18,00 zł.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz